GLIDE

Literacy is vital for individuals’ quality of life, their education, career choices, and thus to the world economy and the development of democracy. Yet, globally, 744 million illiterate individuals over 15 years of age and millions of children urgently need help in learning to read due to learning disorders and other challenges. We have developed a science-based reading support solution to help children around the world, based on our 20 years of research on dyslexia. Now we propose to look for a sustainable way to export the already proven Finnish delivery model.

Grapho Learning International Development and Exports

Date

04/201201/2015. Project ended.

Funding

Tekes (TUTL)
University of Jyväskylä

Coordinating site

GraphoGame website

Read more

Maailmassa on 744 miljoonaa yli 15 -vuotiasta lukutaidotonta ja vielä suurempi määrä lapsia, jotka tarvitsevat pikaisesti apua. Lukemaan oppimisen haasteena voi olla biologinen syy (dysleksia), joka koskettaa 3-5 % väestöstä tai koulutuksellinen syy, jonka on arvioitu koskettavan noin 20 % väestöstä maailmanlaajuisesti. Kehitysmaissa koulutuksesta johtuvat lukutaidottomuuden syyt voivat koskettaa jopa 90 % väestöstä. Hankkeen tavoitteena on tutkia, miten oppimispeli saadaan mahdollisimman monen apua tarvitsevan ulottuville.

GraphoGame opettaa pelaajalle lukutaidon ensimmäisen vaiheen eli kirjaimen ja äänteen vastaavuuden ja harjoittaa sujuvuutta. Pelin vaikuttavuus on todistettu suomenkielen osalta ja alustavia tuloksia on jo saatu myös lukuisista muista kielistä. Tekesin ja Jyväskylän yliopiston rahoittaman hankkeen tavoitteena on tutkia GraphoGame oppimispelin mahdollisuuksia kansainvälisesti.

Lisätietoja GraphoGamen verkkosivustolla.

Share |